Selecteer een pagina

Silvia Bos – Mentale gezondheid is belangrijk voor het lichaam en geest

Als ik ergens voor ga, ga ik er helemaal voor

Gezonde hersenen zijn een verrijking voor het leven en zorgen er tevens voor dat je op latere leeftijd nog vol levenslust zit. Maar hoe zorg je ervoor dat je zo lang mogelijk vitaal blijft en hoe houd je je brein in goede conditie?  Op deze vragen geeft Silvia Bos antwoord in het boek Body to Brain.
Silvia: ”Het leven is een stuk mooier wanneer je vitaal bent en blijft. Dat gun ik iedereen.”

Sportief kan je Silvia zeker noemen, maar daarnaast ook een knokker en een persoon vol humor.
Ze zat op klassiek ballet toen zij zes was. Daarna stapte ze over op judo op advies van haar vader om haar minder timide te maken, gevolgd door turnen, de sport waarmee zij als turnster en als trainer vele jaren in gymzalen doorbracht.  Dit betekende overigens niet dat er geen tijd meer was voor andere sporten, want ook zwemmen en paardrijden staan op haar sportieve lijst.
Silvia: “Ik vond zoveel sporten leuk dat ik gewoon geen keuze kon maken. Na de middelbare school naar de sportopleiding CIOS gaan, was dan ook een logische stap.”

Het belang van mentale weerbaarheid

Silvia heeft de nodige fysieke tegenslagen gekend in haar leven, maar dit heeft haar er nooit van weerhouden om haar sportieve doelen na te streven.
“Het geheim zit hem in de mentale weerbaarheid,“ vertelt Silvia, “dat bepaalt of iemand een topsporter kan worden of niet. En natuurlijk talent, maar de helft zit hem in jouw doorzettingsvermogen.  Verder speelt de sociale omgeving waarin je opgroeit ook een grote rol. De mentale stabiliteit is super belangrijk, en niet alleen voor topsporters.”

Silvia is een allrounder op het gebied van sport

Silvia heeft een brede interesse en na het afronden van de CIOS, in combinatie met de opgedane ervaring door het trainen van jonge turnsters, is haar nieuwsgierigheid gewekt naar de werking van het kinderbrein. Zij volgt een opleiding kinderpsychologie waar zij leert dat het draait om de intrinsieke motivatie. De meest waardevolle motivatie; de motivatie die uit jezelf komt.
Daarna wordt haar nieuwsgierigheid geprikkeld door cognitieve fitness; wat doet bewegen met je hersenen? Ze komt in contact met NOC*NSF en treedt in dienst als docent. Daar geeft ze workshops en masterclasses op bestuursniveau, traint ze trainers voor de generieke sport en houdt zich bezig met een gezonde sportomgeving.  Daarnaast schrijft ze 3 sportwaaiers en een boekje met de titel Houd de hersenen Fit.  Kortom, Silvia is een allrounder op sportgebied en houdt zich bezig met alle facetten die hierbij komen kijken.

Fascinatie voor de werking van hersenen

Silvia: “Hersenen zijn zo fascinerend!  Ik kwam er meer en meer achter hoe belangrijk sporten, of wel, bewegen is voor lichaam en geest. Wist je dat je de hersenen tot op hoge leeftijd kan trainen? Het draait om de combinatie van bewegen en het activeren van de hersenen dat enorm waardevol is.  Ga bijvoorbeeld touwtjespringen en zeg het alfabet op, of poets je tanden eens met links als je rechts bent.  Laat je linker- en rechterhersenhelft samenwerken.
Door het maken van deze combinatie kan je ook leren leuker maken. Leer terwijl je door de kamer wandelt.  Meerdere delen van je hersenen zet je hiermee aan het werk. Hoe gevarieerder je het bewegen maakt, hoe meer zuurstof en bloed er naar de hersenen gaan, hoe beter je nieuwe stof kan onthouden.
Zo is bekend dat muziek extra prikkels geeft aan het geheugen. Dementerende ouderen herinneren zich kinderliedjes van vroeger, doordat ze de muziek herkennen. Zij herinneren zich opeens weer de tekst en dit geeft extra impuls aan de hersenen.

Dementie zit in de genen, je kunt het niet voorkomen, maar je kunt het wel vertragen, uitstellen en in zeldzame gevallen iets verbeteren.”

Uitdagingen zijn de mooiste stimulansen die er zijn

“Ooit heb ik een wensenlijstje gemaakt met alles wat ik voor mijn 50ste wilde doen. En één van die dingen was een echt boek schrijven.  Ik heb namelijk wel een keer een paperback geschreven met de titel Houd de hersenen Fit. Dit was vanwege een workshop die ik mocht geven voor een zorgverzekeraar en waarbij de organisatie mij vroeg of ik een publicatie geschreven had net zoals Olga Commandeur, het bekende gezicht van Nederland in Beweging, die ook een workshop op die zelfde dag zou geven.  Ik blufte dat ik inderdaad ook een boek op mijn naam had staan en ben meteen als een gek aan de slag gegaan. Het feit dat ik met mijn workshop het qua populariteit moest opnemen tegen die van een bekende Nederlander, motiveerde mij enorm. Ik heb alles uit de kast gehaald en de deelnemers waren razend enthousiast en door de muren heen te horen. Uitdagingen zijn voor mij de mooiste stimulansen die er zijn.”

“Ik houd ervan uitgedaagd te worden, gek te doen en anderen uit te dagen hetzelfde te doen. Ik ben fan van veel lachen en gekke bekken trekken. Ik wil dat mensen zien dat dit ok is, net zoals het maken van fouten bij het leven hoort.  Fouten maken is goed, daar leer je van.  Daarnaast heeft iedereen zijn eigen kwaliteiten en gun ik iedereen zijn of haar eigen succesmoment.”

“Het is zonde dat zoveel sporters eenzijdig trainen. Laat de voetballer met zijn voorkeursbeen op een training een keer met zijn andere been voetballen. En dit geldt uiteraard ook voor andere sporten.  Train niet te specifiek maar houd het breed.  Het is belangrijk om alle spieren in het lichaam om de beurt te trainen waardoor het lichaam in evenwicht is. Gelukkig is het belang van breed trainen al bij veel sporten en trainers doorgedrongen.

Ik denk dat atletiek en gymsporten, sporten zijn waarbij alle spieren in het lichaam om de beurt getraind worden waardoor het lichaam in evenwicht is. Maar ook deze sporten hebben nog niet alle basisvormen van bewegen in zich.
Voor de motorische ontwikkeling en de coördinatie is het heel belangrijk om met trainen de linker- en rechterkant van het lichaam af te wisselen.  Dit stimuleert het gebruik van beide hersenhelften en dat is weer goed voor de cognitieve functies voor nu en op latere leeftijd.”

Het ontstaan van het boek Body to Brain

Silvia: “Het boek op mijn wensenlijstje, ik had nog geen idee waar dat over zou gaan, maar dat beeld werd steeds duidelijker. Ik wilde iets doen met didactiek, sociale en emotionele vaardigheden en een bewustwording creëren waardoor je jezelf als persoon, sporter of trainer gaat afvragen waarom je de dingen doet, die je doet. Je bent zelf verantwoordelijk voor jouw leerproces; het is jouw lijf. Trainen en oefenen heeft alleen zin als je het met plezier doet en voor jezelf.
Met het boek wil ik het hele verhaal vertellen over wat hersenen doen, hoe belangrijk zij zijn voor ons welzijn en hoe je dit kan beïnvloeden door bewegen.
Om alle hoofdstukken met waardevolle informatie te vullen, ben ik op zoek gegaan naar experts en heb hen ondervraagd over hun vakgebied. Het hele proces heb ik erg leerzaam, uitdagend en interessant gevonden. En ik hoop dat het boek een brede doelgroep zal aanspreken en hen voorziet van interessante, leuke en nuttige informatie.”

Het belang van bewegen

“Bewegen is ongelooflijk veelzijdig. Zoek de uitdagingen op, maar vind de juiste balans tussen bewegen, lachen en de rustmodus, want ook de rustmomenten zijn heel erg belangrijk. Je kunt niet altijd aan staan. Daarmee creëer je stress en stress is schadelijk voor lichaam en geest.
Ik hoop met Body to Brain te bereiken dat mensen beseffen hoe belangrijk een gezond brein is en hoeveel invloed mensen daar zelf op hebben. Een gezond brein zorgt er voor dat de mens tot op latere leeftijd nog goed kan deelnemen aan de maatschappij en een volwaardig leven kan leiden. Door het blijven stimuleren en uitdagen van je brein en lichaam kan je dementie uitstellen. Hoe mooi is dat?”

Chatten